New to site?


Login

Lost password? (X)

Already have an account?


Signup

(X)

[Haastattelussa Johanna Riihijärvi, Liikku]

28
maalis 2017

Haastattelussa Johanna Riihijärvi, Liikku

YHTEISTYÖKUMPPANI: Kuntokeskus Liikku!

Otimme haastatteluun yhteistyökumppanimme Liikun toimitusjohtaja Johanna Riihijärven, joka on miehensä Heikki Riihijärven kanssa luonut Kuntokeskus Liikusta ison ja jatkuvasti kasvavan kuntokeskusketjun. Liikun viidessä toimipisteessä on nykyään yhteensä 7500 jäsentä ja 350 000 käyntiä joka vuosi. Kuudes toimipiste avataan kuukauden päästä Hollolaan ja syksyn aikana on tavoitteena avata useampi Liikku eri puolille Suomea. Tällä hetkellä Liikun toimipisteet ovat Oulu Limingantulli, Oulu Kaakkuri, Oulu Rusko, Kajaani ja Jyväskylä.

49-vuotias kauppatieteiden maisteri hallitsee liikunta-alan vahvalla 15 vuoden työkokemuksella. Vuonna 2002 Riihijärvet muuttivat Ranskasta takaisin Ouluun ja Johanna aloitti työnteon perheyrityksessä Heinäpään palloiluhallilla ohjeistuksena, että ”tälle pitäisi tehdä jotakin”.

”Muutin sitä sen verran, että nimi vaihtui Liikuntakeskus Hukaksi ja vanhoja kössikenttiä muutettiin kuntosali- ja jumppakäyttöön. Olin siellä kuusi vuotta töissä, jonka aikana liikevaihto kolminkertaistui ja konsepti muuttui tuntipohjaisesta veloituksesta nykyaikaiseen jäsenyyskuntosaliin. Siitä tuli sellainen hyvinvoinnin karkkikauppa, että sulla on käytössä yksi kortti, jolla pääset sisälle ja sieltä voit sitten valita mitä haluat, oli se sitten ryhmäliikuntaa, kuntosalia tai pallopelejä.”, Riihijärvi kertoo.

”Mietin monta kertaa, että se meni hirveän hyvin ja oli haluttu tuote, mutta mitkä ovat meidän myynnin esteet? Niitä oli selkeästi kaksi – hinta ja sitoutumisen vaativuus. Kun piti liittyä vuodeksi tai kahdeksi, niin siinä piti tehdä aika iso taloudellinen sitoutuminen jo ennen kuin tiesi itse tuotteesta kauhean paljon.”

Myynnin esteiden purkaminen oli Riihijärville lähtölaukaus uuden luomiselle. Tiet Hukan kanssa erkanivat ja osaamista oli tarttunut hihaan sen verran, että Johanna ja PT:ksi valmistunut miehensä, ex-ammattilaisjääkiekkoilija Heikki perustivat vuonna 2010 ensimmäisen matalan kynnyksen budjettikonseptin Kuntokeskus Liikun Alasintielle Limingantulliin.

”Haluttiin Heikin kanssa poistaa nämä esteet ja siksi meillä Liikussa jäsenyys on voimassa toistaiseksi, eli siitä pystyy irtisanoutumaan koska vaan ja hinta on vain 29 euroa kuukaudessa.”

Esteiden purkamisen lisäksi Riihijärvillä oli kantavana ajatuksena hinta-laatusuhteen hiominen äärimmäisen kovaksi modernin toimintamallin ja huippulaadukkaiden välineiden myötä.

”Ajatuksena oli käyttää alusta asti automatiikkaa ja teknologiaa niin paljon hyväksemme, että saadaan tehtyä kaupungin paras kuntosali, jonka hinta on erittäin edullinen ja kutsuva, ja jäsenyysedut ovat sen verran reilut, että vähän epäillenkin kuntosaliharjoitteluun suhtautuvat ihmiset voivat tulla kokeilemaan ilman suurta riskiä. Halusimme myös rakentaa kuntosalit turvallisiksi ja kutsuviksi kuntosalinoviiseille, mutta varustelultaan niin hyviksi, että ne kelpaavat harjoittelupaikoiksi myös ammattiurheilijoille.”

Liikku elää sanojensa mukaisesti matalan kynnyksen kuntokeskuksena ja haluaa tarjota kiinnostuneille myös mahdollisuuden tutustua tuotteeseen ennen ostamista, eli kuntosalitreenin voi käydä ensin kokeilemassa, eikä asiakas joudu ostamaan sikaa säkissä.

”Kuka tahansa voi tulla joka viikon maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona klo 16-19 kokeilemaan ilmaiseksi. Meillä on henkilökuntaa paikalla silloin ja voi tulla vetämään treenin ja tunnustelemaan onko tilat ja laitteet itselle sopivat. Jos on, niin jäseneksi voi liittyä netissä, mutta jos ei, meidän pitää yrittää vähän enemmän.”

Riihijärven mukaan myös sujuvuus on tärkeä osa asiakaskokemusta, ja siksi laitteiden määrään on panostettu paljon. Liikussa treenaavan ei tarvitse olla huolissaan jonotuksista tai odottelusta, vaan treenin pystyy vetämään omaan tahtiinsa.

”Ollaan myös määritelty joka paikassa jäsenten maksimimäärä, eli me ei haluta ylimyydä niitä. Meidän tavoite alusta asti on ollut se, että kun ihminen tulee treenaamaan, hän voi tulla silloin kun hänelle itselle sopii ja aina onnistuu ja pystyy. Lämmittelylaitteita on paljon, eikä niitä tarvitse jonottaa. Suosituimpia laitteita on useita kappaleita ja vapaapainoalue on iso, eli tavoitteemme on se, ettei kenenkään treeniaika mene jonottamiseen ja odottamiseen, vaan että treeni onnistuu sujuvasti ja sitten voi lähteä jatkamaan muuta elämää.”

Kovasti kilpaillulla kuntokeskusalalla Liikku on pystynyt vuosi vuodelta kasvamaan suuremmaksi ja laajentumaan useisiin kaupunkeihin. Mikä on Liikun kilpailukeino erottua muista kuntokeskuksista?

”Meidän hinta-laatusuhde on markkinoiden paras. Me pyritään myös siihen, että olemme paikkakunnan paras kuntosali varustelutasoltaan sekä viihtyvyydeltään.”

”Meillä on teknologian ja automatisoinnin myötä suhteellisen pieni osuus kuluista henkilöstökuluja. Me satsataan asiakkailta tuleva raha tiloihin, laitteisiin ja toimivuuteen. Meillä on myös personal trainer -palveluja, mutta ne on lisämaksusta. Peruspalvelu on kaikille sama ja sitä voi räätälöidä sitten ostamalla lisäpalikoita, niille jotka tuntevat tarvitsevansa.”

Miten valitsette personal trainerit?
”Henkilöstössä meille kaikista tärkeintä on ihmissuhdetaidot, että osaa olla ihmisten kanssa ja apuna luontevasti, ja on synnynnäinen halu auttaa. Meidän personal trainereillä kaikilla on halu auttaa, he tietävät mitä tekevät ja yritämme katsoa, että jokaisella on jokin erityisosaaminen, kuten voima, liikkuvuus tai palloilulajien haasteet.”

Minkälainen on Liikun viiden vuoden visio?
”Viiden vuoden kuluttua me halutaan olla Suomen jäsenmäärältään suurin suomalainen kuntokeskusketju ja me tähdätään siihen, että meillä olisi 30 toimipistettä.”

// Urheilumarkkinointi:

Teettekö yhteistyötä urheiluseurojen tai yksilöurheilijoiden kanssa?
”Muutamia urheiluseuroja ja juniorijoukkueita on ollut meidän sponsoroinnin piirissä. Toistaiseksi se on ollut kauhean perinteistä, eli annetaan x määrä rahaa ja saadaan mainospaikka paitaan, urheilutiloihin tai ottelumainoksiin.”

Minkälaiset kokemukset teillä on urheilumarkkinoinnista?
”Väittäisin, ettei siitä hirveästi ole ollut hyötyä. Tulee hyvä mieli ja on mukava osallistua. Potentiaalia on paljon enempäänkin, mutta meidän pienellä porukalla ei ole aikaa miettiä erilaisia vaihtoehtoja mitä tarjota urheiluseuroille, vaan se olisi enemmänkin heidän tehtävä keksiä niitä ja miettiä asioita enemmänkin sen yrityksen puolelta, että mitä me halutaan ja mikä olisi meille tärkeää ja miten se konvertoituisi asiakkuuksiin, jäsenyyksiin ja liikevaihtoon.”

”Hyvänä kokemuksena esimerkiksi olemme yhteistyössä AC Kajaanin kanssa ja siinä syynä oli se, että me olemme uudessa markkinassa, me halutaan olla mukana paikallisessa toiminnassa. AC Kajaani on paikallinen ylpeyden aihe ja tärkeä joukkue. Me halutaan näkyä siinä ja sitä kautta näymme myös paikkakuntalaisille. Siinä tapauksessa oli järkeä, mutta kyllä se edelleenkin on hieman tuollaista vanhanaikaista.”

”Jonkun kerran olemme ihan puulaakijoukkuetta lähdetty hyväntekeväisyysmielessä tukemaan, kun he ovat ilmoittaneet että heillä on 12 hengen lentopallojoukkue, josta jokainen on Liikun jäsen. Sieltä tulee jo inputia meidän suuntaan ja he hoitavat fysiikkaharjoittelun meillä, niin me mielellään annetaan pientä summaa tueksi, jolla voi olla heille pelimatkan kannalta isompikin merkitys.”

Näettekö urheilumarkkinoinnissa kehittymisen varaa?
”Näen. Mutta kyllä sen pitää tulla sieltä urheiluseuroista, heidän pitää osata ajatella vähän boksin ulkopuolella.”

Miksi haluatte olla mukana Sport & Business Forum 2017 -seminaarissa?
”Mua kiinnostaa uudet yhteistyön tavat, ettei mentäisi ikuisuuksiin sillä vanhalla rahaa mulle ja näkyvyyttä teille -tavalla. Siinä olisi mahdollisuuksia paljon hedelmällisempäänkin yhteistyöhön, mutta meillä ei ole aikaa jäädä sitä pähkäilemään. Toivoisin, että niitä jalostettuja ideoita tulisi yhteistyökumppaneita hakevilta osapuolilta ja toivon, että tästä tulee vakiintunut tapahtuma, joka toistuu joka vuosi, siksi halutaan olla mukana.”

Kiitos Johannalle haastattelusta!

Suosittelemme ehdottomasti kokeilemaan yhteistyökumppanimme Liikun tiloja, joihin on vapaa pääsy tutustumaan maanantaista keskiviikkoon klo 16-19. Oulusta tilat löytyvät Limingantullista, Kaakkurista ja Ruskosta. Lue lisää osoitteesta http://www.liikku.fi!

Tags:

    Related Posts
    Leave A Comment

    Leave A Comment